Direktlänk till inlägg 7 juli 2010

Vecka 28+1

Av vstalhandske - 7 juli 2010 11:09

  

Första dagen for din senaste mens var 21-Dec-2009

Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 28-Sep-2010 (Vågens tecken)

Du är gravid i vecka 28+1

Bebisen väger c:a 1303 gram

Bebisen är c:a 39.3 cm från hjässa till fot

Du har klarat av 70% av graviditeten.

Du har 82 dagar till förlossningen

Din första trimester varar från 21-Dec-2009 till 21-Mar-2010

Din andra trimester varar från 22-Mar-2010 till 20-Jun-2010

Din tredje trimester varar från 21-Jun-2010 till 28-Sep-2010

 

Bebisen

 

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

Bebisen har ögonbryn och ögonfransar. Öppnar ögonen och vrider på huvudet mot ljuskällor utanför magen.

 

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

 

Mamman:

 

Åderbråck

Nu kanske du känner dig mer förstoppad igen. Det beror på att tarmarna inte fungerar så effektivt som de brukar på grund av hormonerna och på grund av att de har mindre plats.

Den växande livmodern pressas dessutom mot de stora blodkärlen och kan orsaka åderbråck. Här kommer några råd: använd stödstrumpor, lösa kläder och skor med låga klackar. Sitt inte med benen i kors. Ligg på sidan eller med benen högt om du kan.

Åderbråck går i arv, så titta på din mammas ben. Nu förstår du kanske hur viktigt det är med stödstrumpor.

  

 

Förstår inte att bebisen kommer snart men samtidigt känns det som om det är jätte lång tid kvar! Känner mig kluven...


Nu ska jag njuta av min enda lediga dag den här veckan :D

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vstalhandske - 15 januari 2011 00:09

Äntligen är jag klar med min nya blogg!!!!! :D Måste tacka linda för hjälpen så att jag fick fingrarna ur arslet ;)Jag kommer ha kvar den här men jag kommer inte skriva nå så ni får gärna följa den nya ;)Globus Ferri <---klicka så kommer ni till d...

Av vstalhandske - 13 januari 2011 09:38

Lillsessan är hemma med mig och lillprinsen idag. Hjärtat är på verkstan och donar med lastbilen.Vet inte riktigt vad jag och dom små ska göra idag. Gå ut iaf det vet jag...Är ju så fint väder! :DTror jag och lillsessan ska baka lite mer bröd oxå. De...

Av vstalhandske - 12 januari 2011 12:01

Håller på att göra en ny blogg, får se när den blir klar!

Av vstalhandske - 9 januari 2011 15:06


Hjärtat & Lillsessan är ute och åker skoter, lillprinsen ligger ute och sover i vagnen sen några timmar tillbaks. SÅ jag har bakat 2 limpor så nu har vi bröd så vi klarar oss en stund iaf ;) Tror jag ska väcka lillprinsen snart om han inte vaknar av ...

Av vstalhandske - 9 januari 2011 14:58


Bingolotto ikväll då! ;) Lite tantigt kanske men va fan, spelar man inte så kan man ju aldrig vinna nå :p   Så håll tummarna på att jag vinner (nånting) ikväll :D   När jag var liten så var han programledare :D ...

Ovido - Quiz & Flashcards